Servicii de consiliere si raportari

Raportari catre Administratia Fondului pentru Mediu

Obligațiile la Fondul pentru Mediu, avand la baza un mod de calcul, reprezenta o componentă financiară majoră în activitatea unei companii și trebuie abordată, atât din perspectiva fiscală, cât și de protecție a mediului. O astfel de abordare specifică, poate fi realizată numai de către specialiști de mediu.

Raportari  catre AFM:

  • cantitățile de ambalaje introduse pe piața națională și cantitățile de deșeuri de ambalaje valorificate în perioada de raportare
  • 2% din valoarea substanțelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piața națională
  • 2% din veniturile realizate din vînzarea deșeurilor
  • taxele pentru emisiile de poluanți în atmosferă, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 1 din OUG nr. 196/2005
  • cantitățile de anvelope introduse pe piața națională
  • ecotaxa, în valoare de 0,15 lei/bucată, aplicată tuturor pungilor de transport
  • 0,3 lei/kg, aplicată o singură dată cantităților de uleiuri, pe bază minerală, semisintetice, sintetice, cu sau fără adaosuri
  • cantitățile de echipamente electrice și electronice introduse pe piața națională
  • cantitățile de baterii și acumulatori portabili introduse pe piața națională

Atentie !!!

Ecotaxa se evidentiaza separate pe actele de comercializare si la loc vizibil in punctele de vanzare.

Vezi mai multe : https://www.afm.ro/taxe_calendar_fiscal.php

  • ORDIN nr. 578 din 6 iunie 2006, pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contribuţiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu

OUG 196 din 2005 privind Fondul pentru Mediu

Obligațiile identificate se raportează și se achită lunar, trimestrial sau anual, în funcție de tipul obligației, prin intermediul  unui program pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu, sub forma unei declarații care se completează și se depune până pe data de 25 ale lunii pentru luna anterioară .

În cazul nedepunerii declaratiei la termen, sancțiunea este între 1.000 – 5.000 lei.

Pe langa aceasta, in metodologia de calcul referitoare la penalitatile aplicate de AFM pentru plata cu intarziere a taxelor si contributiilor la Fondul pentru Mediu prevede:

  • Majorari de 0,02% / zi din suma totala datorata. Numarul de zile se calculeaza incepand cu data de 25 ianuarie (termenul limita de plata pentru anul anterior) si pana la data la care se face plata.

Penalitati de 0,01% / zi din suma totala datorata.

Raportari catre Agentia de Mediu locala si Nationala (SIM)

  • Evidenta gestiune deseuri –HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor
  • Uleiuri proaspete si uzate gestionate –OUG 92/2021 privind regimul deseurilor
  • Ambalaje noi si deseuri de ambalaje gestionate –Ordin 794/2012 privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri din ambalaje
  • Baterii si deseuri de baterii –HOTĂRÂRE Nr. 1132/2008 din 18 septembrie 2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, OUG 92/2021 privind regimul deseurilor
  • Planul de prevenire si reducere a cantitatii de deseur –Art 44 din OUG 92/2021 privind regimul deseurilor
  • Emisii din surse stationare –OUG 196 /2005 privind Fondul pentru Mediu
  • Emisii de compusi organici volatili –OUG 196 /2005 privind Fondul pentru Mediu
  • Raport analize apa, aer, sol- ca urmare a obligatiilor din Autorizatia de Gospodarire a Apelor sau a Autorizatiei/ integrate de Mediu;
  • Raport anual de mediu – RAM – ca urmare a obligatiilor din Autorizatia Integrata de Mediu;
  • Inregistrare producatori de EEE si BAT (ANPM) –Art 38 aliniat (2) din OUG 5/2015 privind DEEE;
  • Deseuri PRODDES, uleiuri, emisii (SIM)- raportare conform HG 856/2002, OUG 92/2021 privind regimul deseurilor;

Ordin MM DD 1798/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a Autorizatiei de mediu

HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor

HG 1061 privind transportul deseurilor periculoase si nepericuloase

OUG 92/2021 privind regimul deseurilor

Ordin 794/2012 privind procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deseuri din ambalaje

Oug 195/ 2005 privind protectia mediului

OUG 68/2007 privind raspunderea de mediu

Legea 104/2011 privind calitatea aerului inconjurator

OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu

Ordinul 1150/2020 privind aprobarea procedurii de aplicare a vizei anuale

Ordin 3299/2012 pentru realizarea si raportarea inventarelor de emisii de poluanti in atmosfera

OUG 5 /2015 privind deseurile din echipamente electrice si electronice

HOTĂRÂRE Nr. 1132/2008 din 18 septembrie 2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori

Legea 249/2015 cu privier la gestionarea ambalajelor si a deseurilor din ambalaje

Legea 278/2013 privind emisiile industriale

Hotarare 322/2013 privind restrictiile de utilizare a anumitor substante periculoase din echipamentele electrice si electronice

Legea 107/1996 legea apelor

Legea 104/2011 privind calitatea aerului

  • Funcționarea fără autorizație de mediu este sancționată conform OUG 195/2005 privind protecția mediului. Nerespectarea prevederilor pentru persoanele fizice atrage după sine amenzi de la 5.000 de lei până la 10.000 lei, iar pentru persoane juridice de la 000 de lei până la 60.000 lei.
  • Pentru nerespectarea prevederilor legate de autorizația de mediu/autorizația integrată de mediu de către persoanele fizice și juridice pentru activitățile care fac obiectul procedurilor de reglementare din punct de vedere al protecției mediului. În aceste cazuri, amenda pentru persoane fizice este de la 5.000 la 10.000 lei, iar pentru persoane juridice de la 000la 60.000 lei.

Reprezentarea companiei in timpul controalelor de mediu

  • Pregatirea documentelor solicitate de catre organele de control care pot fi: Garda de Mediu, reprezentanti de la primaries au Fondul pentru Mediu
  • Verificarea de urgenta a amplasamentului si raportarilor
  • Pentru clientii noi- efectuarea raportarilor in regim de urgenta

Raportari CBAM catre ANAF

Taxa pe carbon, instituită prin mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), intră în etapa următoare a calendarului de implementare, în care contribuabilii vizați sunt obligați să raporteze emisiile reale de dioxid de carbon (CO2) încorporate în mărfurile importate din afara Uniunii Europene (UE).

Pentru aceasta, activitatile economice care cuprind achizitia extracomunitara din sectoarele: ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrãșãminte, electricitate, hydrogen, intra la raportarea CBAM.
Importatorii de mãrfuri (persoane fizice sau juridice) vor trebui, fie individual, fie prin intermediul unui reprezentant, sã se înregistreze la autoritãțile naționale de unde se vor cumpãra și certificate CBAM.

Totodatã, precizãm cã operatorii economici care efectueazã importuri cu o valoare intrinsecã totalã a mãrfurilor ( mentionate in Anexa mai micã de 150 EURO,  nu au obligația depunerii raportului CBAM.

Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului

din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontiera

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/1773 AL COMISIEI, din 17 august 2023, de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește obligațiile de raportare în scopul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră în perioada de tranziție

Neraportarea sau întocmirea unor rapoarte incorecte sau incomplete se poate sancționa cu penalități de până la 50 de euro pentru fiecare tonă de CO2 neraportată.

 Totodată, deși în perioada de tranziție importatorii au doar obligații de raportare, în 2025 trebuie să se autorizeze pentru efectuarea de viitoare importuri de produse CBAM, iar, începând cu 2026, aceștia trebuie să achiziționeze certificate CBAM pentru emisiile încorporate în mărfurile importate. Astfel, raportarea corectă a emisiilor va deveni mai importantă prin prisma implicațiilor financiare.

Implementare SGR-RETURO-AFM

Conform hotararii nr. 1.074/2021 din 6 octombrie 2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, incepand cu 1 octombrie 2022 se va aplica o garantie de 50 de bani pentru orice ambalaj nereutilizabil de bautura, suma care va fi recuperata imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate in orice magazin sau in spatiile special amenajate pentru a indeplini acest rol.

Ambalajele care intra sub incidenta acestei hotarari sunt ambalajele primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase. Toate vor fi marcate cu un cod unic de inregistrare la nivel national si un logo specific astfel incat sa poata fi recunoscute inca din momentul achizitiei.

Cei care au obligatia aplicarii prevederilor din prezenta hotarare cat si de inregistrare in sistemul SGR sunt urmatorii: producatorii si importatorii de bunuri ambalate si comerciantii indiferent de marimea lor.